Teatrul din Focșani are doar patru actori cu studii de specialitate și se bazează pe banii pe care îi dă primăria. „Dacă producția artistică va fi privită ca cea industrială, atunci performanța va întârzia să apară”

Raportul privind managementul Teatrului din Focșani din 2014 și până în zilele noastre - mai exact până în luna iulie - scoate în evidență o realitate tristă: instituția este captivă intereselor municipalității, subfinanțată și obligată să facă minuni indiferent de situație. Spre exemplu, în anul de grație 2018, teatrul încă nu are sistem de răcire și încălzire a aerului și nici autorizație ISU. Aceasta a făcut ca în 2015, după tragedia Colectiv, instituția de cultură să fie închisă pentru că nu avea aviz de funcţionare de la ISU. Nici acum nu are toate actele în regulă, dar are un pompier, după ce organigrama a fost suplimentată. Și pentru că vorbim de organigramă, este bine de știut că Teatrul are doar patru actori cu studii de specialitate. „Teatrul Municipal Focșani nu are posturi vacante, funcționează ca teatru de repertoriu având doar 4 actori cu studii de specialitate, 2 actori cu studii medii și colaboratori atunci când bugetul permite. În aceste condiții avem 12 spectacole in repertoriu, spectacole pe care le-am prezentat și le prezentăm publicului focșănean și, din când în când, atunci când reușim să obținem un mijloc de transport pentru decor, în alte teatre din țară, cu care avem relații de colaborare. Am putea performa mult mai bine și sunt convins că și publicul ar reacționa pe măsură dacă bugetul pentru producția teatrală ar fi mai generos”, se arată în Raport.

Tot din aceeași sursă aflăm și care este situația la alte instituții de cultură: „În comparație cu alte teatre din țară, similare, dar cu un număr de salariați de 6-7 ori mai mare, doar cu doi tehnicieni care sunt și electrician, depanator, supraveghetor, fochist, serviciul cununii ș.a., un sunetist și un luminist care programează, manipulează reflectoare, fac înregistrări, fără decor și multe altele, evoluția stagnează. Managerial, resursele sunt secătuite. Consider necesară o revizuire a tuturor posibilităților, potențialului material și uman pentru ca arta teatrală și minunata bijuterie arhitectonică moștenită de la maiorul Gheorghe Pastia să trăiască mai departe în condiții bune”. Pe de altă parte, tot în Raport se precizează că „activitatea manageriala s-a situat permanent în conformitate cu politicile culturale naționale și strategia culturală a autorității, adică a Primăriei Municipiului Focșani”. Practic, nici nu se poate altfel. Instituția de cultură depinde în cea mai mare parte de banii pe care îi alocă primăria, în condițiile în care veniturile proprii nu au depășit niciodată în cei patru ani de referință suma de 144.000 lei.

Bugetul previzionat de noi pentru această periodă s-a dovedit insuficient, asta însemnând că nu s-au putut realiza proiectele noi pe care le-am fi dorit. Am reuşit, în această perioadă, să shimbăm orga de lumini, atât de necesară în realizarea unui spectacol şi nu numai, de asemenea este în curs de finalizare instalaţia de incendiu. Am reușit achiziționarea de aparatură strict necesară producției artistice și evenimentelor culturale. S-a mărit numărul actorilor, prin angajarea unei actriţe, deşi acest fapt nu rezolvă lipsa acută de personal. Am ferma convingere că activitatea managerială la Teatrul Municipal Focșani are toate șansele de a face performanță, dacă se va intensifica și creste implicarea ordonatorului principal de credite în vederea elaborării unui caiet de sarcini precis. De asemeni este important ca în fiece final de stagiune să se stabilească precis un buget, fiindcă altfel toate aceste previzionări pe care le facem devin maculatură și nu folosesc la nimic. Dacă producția artistică va fi privită ca cea industrială, atunci performanța va întârzia să apară. Teatrul, arta în general, se construiește cu imaginație, cu sentimente, cu talent și cu dăruire. Pe cât e de frumos la privit, pe atât e de greu de realizat”, încheie managerul instituției, actorul Sorin Francu.

Adauga comentariu