SAJ Vrancea - parc auto învechit și deficit de personal. „E pur si muove”!

La nivelul județului Vrancea, Serviciul de Ambulanță își desfășoară activitatea cu 41 de autosanitare și un personal format din 237 de oameni, din care fac parte medici, asistenți, ambulanțieri/șoferi, operatori dispeceri, personal auxiliar și TESA. Exceptând Focșaniul, SAJ Vrancea mai are zece sedii, în tot atâtea localități din județ: Adjud, Panciu, Dumbrăveni, Dumitrești, Mărășești, Odobești, Reghiu, Vidra, Năruja și Măicănești.

Cele 41 de ambulanțe din dotarea SAJ sunt de tip A1 și A2 – destinate doar transportului de pacienți, B1 și B2 – pentru urgențe, deservite de echipaje cu asistenți, C2 – mașini de terapie intensivă care au în echipaj un medic și ACD – ambulanțe destinate consultului și tratamentului la domiciliu, doar cu medic. Activitatea unității este împărțită între două compartimente: de urgență – unde sunt folosire autoutilitare de tip C și B și cel de transport și consultanță la domiciliu – care utilizează ambulanțe de tip ACD.

Ca aproape toate serviciile de ambulanță din țară, SAJ Vrancea se confruntă cu un parc auto îmbătrânit, multe dintre mașini îndeplinind de mult norma de casare. Dacă în țările din Uniunea Europeană ambulanțele sunt schimbate după 300 – 350 de mii de kilometri, cele din dotarea SAJ Vrancea mai au puțin și fac milionul de kilometri, diminuând, clar, timpul de intervenție.

Legea prevede și la noi ca ambulanțele să fie schimbate o dată la cinci ani, însă bugetul de stat are alte priorități. Cine să se mai gândească la dotările serviciilor de ambulanță din țară, când de abia se găsesc bani pentru salarii și pensii? În Vrancea, parcul auto al SAJ are doar trei mașini din 2014, și acestea cu cel puțin 350 de mii de kilometri pe bord.

Cele mai vechi ambulanțe din dotarea SAJ sunt de tip A (folosite pentru transport), au anul de fabricație 2001, peste 600 de mii de kilometri rulați și sunt folosite doar în cazuri extreme, când nici o altă autoutilitară nu este disponibilă. Celelalte ambulanțe (de intervenție) sunt fabricate în 2007 sau 2008 și au, în medie, 500 – 600 de mii de kilometri pe bord, însă sunt și unele care „au mâncat” peste 800 de mii de kilometri.

De patru ani, SAJ Vrancea nu a mai fost dotat cu autosanitare noi, cele din dotare ducând greul intervențiilor. De altfel, pentru a substitui, într-un fel, lipsa dotărilor, Serviciul de Ambulanță Vrancea se numără printre puținele din țară care au service propriu, autorizat RAR, unde, permenent, doi mecanici șurubăresc pentru a repune pe roți autoutilitarele cu probleme tehnice. „Problema noastră numărul unu este parcul auto. Acesta este învechit, multe mașini sunt uzate moral și încercăm să le menținem în uz cu mari eforturi, însă nu este suficient pentru buna desfășurare a activității noastre”, spune directorul SAJ Vrancea, dr. Vitalie Bețișor.

Pe lângă parcul auto învechit, SAJ Vrancea se confruntă și cu un deficit de personal cu studii superioare, adică de medici. În momentul de față, în cadrul instituției sunt încadrați patru medici, patru asistenți medicali cu studii superioare și 99 de asistenți cu studii medii.

În mod normal ar fi fost ca SAJ să aibă angajați cel puțin 12 medici, pentru ca activitatea să se desfășoare la parametrii maximi. De aceea, instituția a recurs la alternative. La SAJ lucrează în regim de colaborare patru medici de familie și doi medici de urgență. „Așteptăm finalizarea procesului de achiziții pe plan național ca să primim și noi ambulanțe, suplimentarea de posturi pentru medici și personalul operativ și mai așteptăm și ceva bani pentru investiții”, ne-a mai spus șeful SAJ, dr. Vitalie Bețișor.

Adauga comentariu