Concurs cu repetiție pentru postul de manager al Bibliotecii Județene. Actualul interimar nu îndeplinește toate condițiile pentru post, însă ambițiile sunt mari

Primul concurs de proiecte de management pentru Biblioteca Județeană „Duiliu Zamfirescu”, anunțat acum fix o lună, s-a încheiat practic înainte să înceapă. Așa că acum, pe site-ul Consiliului Județean Vrancea și pe cel al Bibliotecii Județene a fost anunțat ca din neant că se organizează un „Concurs de proiecte de management”. Aproape în oglindă, fără niciun cuvințel privind finalitatea primei runde. Explicația ar putea fi că nu s-a înscris nimeni la primul concurs (sau nimeni care să îndeplinească toate condițiile), așa că se reia procedura. Realitatea ar fi însă că, de fapt, viitorul manager al bibliotecii, actual interimar, mai are nevoie de un răgaz pentru a aprofunda problema. Pentru că, pe surse, se pare că a existat o dorință de a susține concursul și a trece probele verificate la sânge, însă putința e cea care ține pe loc progresul.

Nici acum interimatul domnișoarei Oana Raluca Boian nu e tocmai în concordanță cu prevederile legale. Legea e lege, ca să o încălcăm toți. Spre exemplu, Ordonanța de Urgență 189 din 25 noiembrie 2008, privind managementul instituţiilor publice de cultură, zice la articolul 3 că șeful bibliotecii poate fi cineva care îndeplinește cumulativ cinci condiții: are cetăţenia română sau a unuia dintre statele membre ale Uniunii Europene; capacitate deplină de exerciţiu; studii universitare de licenţă absolvite cu diplomă de licenţă sau echivalentă în domeniul de activitate al instituţiei; condiţiile de pregătire sau experienţă în management; alte condiţii solicitate de autoritate. Bănuim că aceste prevederi se aplică și interimarului, însă orice este posibil. Nu știm ce alte condiții a impus autoritatea - în speță Consiliul Județean, unde este de fapt angajată domnișoara interimar, instituție care de altfel veghează și asupra bibliotecii. Cert este că minim două condiții nu le îndeplinește: de studii și vechime. Așa că ne întrebăm câți ani se poate amâna un banal concurs doar pentru a se obține toate cele necesare. Mai ales că vorbim de ocuparea unui post de conducere într-o instituție publică aparent fără mare miză. Unde poate nu ar fi cazul să intervină politicul.

Până una alta, același act normativ spune că „în situaţia în care pentru concursul de proiecte de management nu s-au înscris persoane care să îndeplinească cumulativ condiţiile prevăzute la art. 3, prin derogare de la prevederile art. 3 lit. c), autoritatea poate relua organizarea concursului, având posibilitatea modificării domeniului şi, după caz, a nivelului studiilor solicitate”. Litera c este legată de studii, însă surpriză. Al doilea anunț privind proiectele de management nu a modificat nimic... din ce nu trebuia.

 

Astfel, pe lângă alte condiții care trebuie dovedite cu acte și declarații, viitorul manager trebuie să vină în dinți cu diploma de licență/ echivalentă în domeniul fundamental: Științe umaniste și arte. În primul anunț, cel din august, cerința era de „studii universitare de licență absolvite cu diplomă, respectiv studii superioare de lungă durată, absolvite cu diplomă de licenţă sau echivalentă în domeniul fundamental: Științe umaniste și arte - Ramura de știință - Filologie”. Și, surpriză! Științe umaniste și arte poate însemna și istorie, deci arhivistică, domeniu în care domnișoara Boian a profesat fără a manageria, că nu avea cum.

Am înțeles că durează ceva până faci rost de diplomă/ certificat/atestat de absolvire a unui curs de management, însă studiile cu licență strict pe filologie chiar puteau fi o problemă. Pentru că e nevoie de câțiva ani pentru a termina cu succes o facultate. Domnișoara Boian chiar are o facultate, care nu e de colea: Arhivistică la Academia de Poliție! Adică nu chiar cu cărți noi, ci cu documente îngălbenite de vreme.

Dar cine suntem noi să analizăm concursuri corecte, în care candidații unici sunt angajați în cadrul instituților-mamă și delegați/ detașați/ transferați după câteva luni pe un interimat iar apoi se reia concursul - nițel modificat - pentru a câștiga timp?

Important e că „dosarele de concurs şi proiectele de management se depun, la sediul Consiliului Județean Vrancea, Bd. Dimitrie Cantemir, nr.1, Focşani, Vrancea, România, până la data de 09.10.2019 – ora 16:00, la Serviciul Resurse Umane – etajul 2, camera 203”.

Ne mișcăm și noi mai cu talent? Am ajuns în momentul în care orice post, cât de mic, este pentru cineva. Cineva pregătit, cel mai bun în domeniul său... indiferent că postul vizat nu are legătură cu pregătirea și se potrivește ca nuca în perete.

Adauga comentariu