Colegiul „Valeriu D. Cotea” din Focșani, unul dintre ultimele bastioane ale învățământului tehnic din județul Vrancea

Unul dintre cele mai vechi licee din municipiul Focșani este Colegiul Tehnic „Valeriu D. Cotea” a cărui porți s-au deschis pentru elevi în anul 1923. Păstrând o tradiție de 95 de ani, liceul a traversat timpuri care nu mai există astăzi. Iată că după evenimentele din 1989, colegiul încercă să se adapteze la o lume imprevizibilă, mereu în schimbare. Astăzi am purtat un dialog cu directorul instituției, Remus Paraschiv, încercînd să deslușim împreună soarta învățământului tehnic din Vrancea.


Reporter: Liceul 5 până în 2008, actualul Colegiul Tehnic „Valeriu D. Cotea” este unul cu tradiție solidă în orașul Focșani


Prof. R.Paraschiv: Este un liceu cunoscut nu numai în Focșani ci și în Vrancea prin prisma absolvenților, elevilor și chiar a multor părinți din județ din județ. Colegiul nostru are o gamă foarte variată de profiluri profesionale și domenii, astfel încât putem acoperi o paletă cât mai largă de domenii profesionale. La noi s-au înscris și pe domeniul mecanic, fete pe domeniul industrie alimentară, pe protecția mediului, medicină veterinară.


În general, noi instruim elevii în domeniile în care suntem consacrați dar avem și câteva specializări noi, autorizate. În luna mai, așteptăm o comisie de la București pentru acreditarea unor profile, respectiv clasa de științe sociale ( o altă clasă a fost înființată cu patru ani în urmă) și o clasă de învățământ postliceal, anume de tehnician cadastru funciar – topografi, care am înființat-o acum doi ani.


Am avut două generații care au absolvit și putem să ne acredităm astfel încât absolvenții să dea examenul de bac la noi în școală. Pentru noi sunt domenii de noutate, profilul de științe sociale este preferat de copiii care vor să meargă spre partea umanistă iar cea de tehnician cadastru sunt cei care vor să-și facă o afacere în domeniul respectiv.


R: Cum a evoluat Colegiul „ Valeriu Cotea”?


Prof. R. Paraschiv: Evident că au mai dispărut unele profiluricare nu au aplicabilitate pe piața muncii. Ca să vă dau un exemplu, înainte de 1989 era specializarea mecanic pentru îmbunătățiri funciare, o calificare  care se adresa în special celor care urmau să lucreze la Canalul Siret-Bărăgan.

Dar, pentru că această investiție stagnează, nu au mai fost pregătiți elevi în acest domeniu. Sunt unele meserii la care am renunțat pentru că nu era o cerere din partea absolvenților clasei a VIII-a dar sunt calificări care s-au păstrat plus altele noi. O altă calificare este tehnician în gastronomie, calificare care este destul de căutată de elevi.


R: Cum a evoluat numărul de elevi?


Prof. R. Paraschiv: Stăm bine dacă ne raportăm la evoluția actuală. Noi ne menținem o cifră de școlarizare oarecum constantă, nu ca în anii trecuți când aveam 1.800 de elevi, dar raportat la absolvenții din zilele acestea... ne menținem cu o cifră de școlarizare bună. Acum în școală avem 1.140 de elevi la toate formele de învățământ: de zi, profesional, seral...


R: Cum vedeți învățământul tehnic?


Prof. R. Paraschiv: Are viitor, întrucât pe piața muncii există o fluctuație mare de persoane doar că, după părerea mea, trebuie făcută o consiliere foarte bună a absolvenților clasei a VIII-a, nu numai de noi, școlile care ne ducem cu oferta școlară, ci și de alte instituții abilitate. Adică, atunci când îi spui copilului că mecanicul auto lucrează într-un anumit domeniu, trebuie să-i și arați ce înseamnă acest lucru.

Noi facem cât putem prin oferta școlară, dar elevul trebuie să conștientizeze care sunt avantajele și dezavantajele acestei calificări, care sunt rigorile meseriei. Sau cei care lucrază în industria textilă...  În acest domeniu există un program destul de riguros de muncă iar elevii nu percep acest lucru ca atare, nu-l percep foarte bine.


R: Care sunt profilurile forte ale școlii?


Prof. R.Paraschiv: Cele din domeniul industriei alimentare, servicii, mecanic, alimentar. Am renunțat la profilul protecția mediului întrucât nu-și mai găsea aplicabilitate imediată pe piața muncii, în sensul că elevii nu se puteau angaja atît de repede pe cât ar fi vrut după absolvire.


R: Cum vedeți viitorul instituției?


Prof. R.Paraschiv: Cred că este nevoie ca absolvenții unor asemenea licee să fie plătiți mai bine. Să luăm de exemplu un tehnician veterinar, absolvent al unui liceu de profil. Dacă ai un asemenea om în fermă, nu-l plătești cu 1.600 de lei pentru că el face o activitate destul de complexă, răspunde de fermă, de productivitate, de un flux, este departe de mediul urban... acolo ar trebui plătit mai bine. Sau alte specializări, ocolite cumva de tineri... trebuie plătite mai bine iar absolvenții trebuie să știe ce salarii există în domeniile în care dorește să activeze.


R: Sunt probleme de logistică la nivelul colegiului?


Prof. R. Paraschiv: La nivelul acesta stăm bine dar nu putem spune că suntem la nivelul tehnologiei de vârf. Dotarea pe care am avut-o am păstrat-o și chiar am îmbunătățit-o, dacă am putut... am mai achiziționat aparatură... truse, microscoape... dar nu suntem la vârf. Sunt probleme legate de tehnlogia care este folosită de agenții economici și cea care se află în dotarea noastră, în baza materială a școlii. De aceea cred că ministerul ar trebui să ne sprijine, vorbim de școlile din domeniul tehnic, cu achiziționarea sau dotarea pe diferite domenii.


R: Ce ați transmite absolvenților de clasa a VIII-a?


Prof. R. Paraschiv: Le-aș spune că aici găsesc o paletă foarte largă de calificări, un colectiv de profesori inimos, elevi din anii mai mari care-i pot ajuta și implica în diferite activități sportive și culturale. Pentru cei care sunt din Focșani le asigurăm cazare, avem internat, cantină... Avem tot ce le trebuie, doar să să fie serioși.

 

Adauga comentariu