Agenția Națională de Integritate își desfășoară activitatea după proverbul „festina lente” sau cum să te doară-n șpiț de respectarea legii!

Consiliul Județean Vrancea tinde să devină, dacă nu a și devenit deja, o instituție centrată pe propriile interese, angajații săi, funcționari publici, devenind un soi de supracetățeni ce răspund, nu în fața oamenilor așa cum ar fi normal, ci în fața unei puteri autocratice reprezentată de președintele instituției și unicului partid de guvernământ în Vrancea, Marian Oprișan. Spunem acest lucru întrucât aparatul de conducere, apoi, urmând exemplul superiorilor, tot mai mulți angajați ai consiliului județean, au blocat accesul publicului la propriile declarații de avere și interese sub pretextul unor cereri de anonimizare depuse la Agenția Națională de Integritate.


Contrariați de această decizie fără precedent, ne-am adresat pentru lămuriri instituției pomenite mai sus în baza unei cereri pe Legea 544/2001. Am vrut să aflăm baza legală a acelor cereri de anonimizare pentru că a devenit, deja, aproape un fenomen printre funcționarii consiliului județean. A fost suficient ca Marian Oprișan, urmat de vicepreședinții Ionel Cel-Mare (ALDE) și Dănuț Cristian (PSD), să treacă în dreptul declarațiilor de avere și interese „cerere de anonimizare”, blocând accesul publicului, că tot mai mulți angajați din CJ au trecut și ei „anonimizare la cerere”.


Așa cum spuneam, cererea a fost înregistrată la Agenția Națională de Integritate (ANI) în data de 19 iulie 2018. De atunci au trecut mai bine de două luni și nu am primit nici un fel de răspuns, în ciuda insistențelor noastre telefonice. La fiecare apel eram îndreptați de la departamentul Relații publice către Registratură cu un calm olimpian. Ni s-a explicat că nu sunt oameni suficienți și din această cauză treburile se mișcă încet dar că...în cel mai scurt timp vom primi răspunsul solicitat. Lucru care nu s-a întâmplat.


Indiferent de motive, ni se pare strigător la cer faptul că tocmai instituția care este „specializată în verificarea averilor dobândite în timpul exercitării unei funcții publice, conflictelor de interese și incompatibilităților” să treneze formularea unui răspuns, nu 30 de zile, ci peste două luni. ANI ar fi trebuit să fie o instituție care dă tonul unei democrații „aplicate” și nu una care bagă gunoiul sub preș. Astăzi am revenit cu un telefon, exasperați fiind de încetineala potrivnică de care dau dovadă funcționarii de acolo.


„Vă rog să mai aveți puțină răbdare, răspunsul este pe circuitul de aprobări. O să v-ajungă. Atât pot să vă spun, răspunsul este formulat, vă rog să mai așteptați. Dacă aveți vreo nemulțumire, vă rog să o faceți în scris, o înregistrăm și o transmitem mai departe. Este tot ce vă pot spune”, ni s-a comunicat telefonic de la registratura ANI. În aceste condiții, mai lipsea încă o cerere la care să ni se răspundă anul viitor. Am încercat să vorbim și cu președintele ANI, Bogdan Stan, însă acest lucru a fost imposibil. Se pare că șeful Agenției Naționale de Integritate era mult prea ocupat ca să răspundă la telefonul de serviciu. Oricum ar fi, acțiunea „cererea și răspunsul” a fost un exercițiu interesant care a demonstrat, încă o dată, modul găunos în care își desfășoară activitatea instituțiile statului.

 

Adauga comentariu